چگونه شنونده خوبی باشیم؟ مهارت گوش کردن

هم اکنون که وارد این مقاله شده‌اید احتمالاً قصد دارید مهارت‌های گوش کردن را درون خود تقویت کنید. در همین ابتدا شما باید بدانید که بخشی از این مهارت‌ها مربوط به سؤال پرسیدن درست و به جای شماست. اگر شما سؤالات مناسب را بپرسید، می‌توانید چندین جمله خوب و حتی آموزنده را دریافت کنید. در این مطلب از جوان ایرانی برای شما شرح می‌دهیم که چگونه می‌توانید یک شنونده خوبی باشید.

مهارت گوش دادن چیست؟

مهارت گوش دادن بسیار فراتر از مهارت شنیدن است. درواقع هنگامی‌که فرد با شما صحبت می‌کند، انتظار دارد که به حرف‌هایش با دقت گوش داده و در زمان مناسب عکس‌العمل خوبی را از خود نشان دهید. اما اگر شما مشغول بازی کردن با موبایل خود باشید و یا به او بگویید که گوشم با شماست و کلماتی از این قبیل را به زبان بیاورید، احساس بسیار بدی را در طرف مقابل به وجود آورده‌اید. در عوض باید هنگامی‌که فردی با شما صحبت می‌کند، به چشم‌های او نگاه کرده و برای حرف‌هایش اهمیت قائل باشید‌‌. نشان دهید که به‌خوبی در حال گوش کردن به صحبت‌های طرف مقابل هستید. در این صورت او نیز از اینکه با شما صحبت می‌کند، احساس خوبی خواهد داشت.

راهکارهای تقویت مهارت گوش کردن

در ادامه این مطلب از جوان ایرانی راهکارهایی را برای شما بیان می‌کنیم تا بتوانید مهارت‌های خود را تقویت کنید.

تکان دادن سر در جای مناسب

هیچ‌کس دوست ندارد وقتی با شما صحبت می‌کند، شما به عنوان مجسمه هیچ حرکتی از خود نشان ندهید، بلکه اگر در جای مناسب سر خود را به نشانه تأیید تکان دهید، نشان‌دهنده این است که در حال گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل هستید. در این صورت گوینده نیز مشتاق به ادامه گفتگو می‌شود و همچنین احساس بسیار خوبی به او منتقل می‌کنید.

کمی خم شوید

دقت کنید هنگامی‌که فرد در حال صحبت کردن است، کمی به سوی او خم شوید، البته این خم شدن نباید بسیار زیاد باشد، زیرا فرد احساس ناامنی کرده و حس می‌کند که وارد حریم شخصی او شده‌اید. بنابراین به مقدار مناسب به سوی او بروید، اما هیچ‌وقت عقب‌نشینی نکنید، زیرا اگر شما دست‌های خود را پشت گردن خود بگذارید و یا به سمت عقب بروید، نشان‌دهنده این است که به حرف‌های او توجهی نمی‌کنید و درنتیجه گوینده نیز از این‌که در حال صحبت کردن با شما است، پشیمان می‌شود.

باز نگه‌داشتن دست‌ها روی میز

هنگامی‌که فردی با شما صحبت می‌کند به‌هیچ‌وجه دست به سینه ننشینید و یا اینکه دست‌های خود را در زیر میز نگذارید. اگر شما دست به سینه باشید نشان‌دهنده این است که حالت دفاعی و تهاجمی در مقابل فرد گرفته‌اید، همچنین اگر دست‌های خود را در زیر میز قرار دهید، نشان‌دهنده این است که ناراحت هستید. اگر دست‌ها را در زیر چانه قرار دهید، نشانه این است که از صحبت‌های او خسته شده‌اید. بنابراین دست‌های خود را به‌صورت باز و رها روی میز قرار دهید تا فرد مقابل از اینکه با شما صحبت می‌کند خوشحال شود.

به ساعت خود نگاه نکنید

هیچ‌وقت زمانی که فرد مقابل در حال صحبت است، به ساعت خود نگاه نکنید، زیرا این حرکت نه‌تنها بی‌ادبی است بلکه نشان‌دهنده این است که شما حواستان به زمان هست و در حال بررسی این موضوع هستید که آیا فرد مقابل ارزش دارد که برایش وقت بیشتری بگذارید یا خیر.

به فکر مسائل شخصی خود نباشید

هنگامی‌که فردی با شما صحبت می‌کند، به این فکر نباشید که قرار است چی میل کنید و یا اینکه مهمان بعدی کی از راه می‌رسد. به مواردی از این قبیل به‌هیچ‌وجه فکر نکنید، زیرا کسی که در حال صحبت کردن با شما است متوجه شده که شما به او گوش نمی‌کنید و باعث دلخوری فرد مقابل می‌شوید. بنابراین کاملاً به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید. این موردنیاز به تمرین و تمرکز دارد تا بتوانید مهارت‌های لازم را کسب کنید.

احساسات خود را بیان کنید

هنگامی‌که گوینده صحبت‌های خود را شروع می‌کند، بی‌تفاوت نباشید. درواقع وقتی‌که موضوع ناراحت‌کننده‌ای برای شما بیان می‌کند، نشان دهید که غمگین شده و یا اگر خبر خوشحال‌کننده‌ای هست ابراز شادی کنید و به او بگویید که از این ماجرا بسیار خوشحال هستید. در این صورت فرد مقابل احساس می‌کند که برای شما مهم بوده و به صحبت‌های خود ادامه می‌دهد.

تمایل به ادامه داشته باشید

سعی کنید از کلمات و جملاتی استفاده کنید که طرف مقابل احساس کند شما تمایل به ادامه صحبت دارید. درواقع با برخی از کلمات گوینده، هیجان‌زده شوید و یا با برخی از صحبت‌های دیگر عکس‌العمل مناسب را نشان دهید. به‌هرحال کاری کنید تا فرد مقابل شوق و اشتیاق شما را برای ادامه صحبت به‌طور شفاف مشاهده کند.

موکول کردن گفتگو‌ به زمان بهتر

اگر شما خسته و بی‌حوصله هستید، یا اینکه تایم غذا خوردن فرا رسیده و به شما بسیار گرسنه هستید و یا به هر دلیلی تمایلی به صحبت با طرف مقابل ندارید، می‌توانید خیلی مؤدبانه به فرد مقابل بگویید که آیا امکان دارد چند ساعت دیگر با هم گفتگو کنیم؟ این مورد بسیار بهتر اگر شما این موضوع را بیان کنید بسیار بهتر است تا اینکه با حواس و بی‌حوصلگی به حرف‌های فرد مقابل گوش دهید.

مزایای خوب گوش کردن

اگر خوب گوش دهید علاوه بر اینکه گوینده علاقه و انگیزه بیشتری برای صحبت با ما پیدا می‌کند، درک بهتری از صحبت‌های همدیگر پیدا می‌کنیم و درنتیجه دوستان بیشتری خواهیم داشت.

سو تفاهمات، حل شده و درنتیجه مشکلات ارتباطی ما با دیگران نیز برطرف می‌شود. در اکثر مواقع به دلیل اینکه حرف‌های همدیگر را خوب گوش نمی‌دهیم، دچار مشکلات زیادی در روابطمان می‌شویم.

وقتی به صحبت‌های فرد مقابل خوب گوش دهیم، درواقع به او این سیگنال مثبت را می‌دهیم که چقدر برایمان عزیز بوده و برایش احترام قائل هستیم.

اگر در زندگی صبور باشید و باحوصله به صحبت‌های فرد مقابل گوش دهید، تعامل شما بهتر شده و درنتیجه می‌توانید با هم به موفقیت‌های بزرگی برسید.

در زندگی زناشویی خوب گوش کردن یکی از تکنیک‌های مهم ارتباط مؤثر با خانواده است و باعث می‌شود زوجین به شناخت بهتری از یکدیگر برسند. همچنین باعث می‌شود از صحبت با هم لذت ببرند.

 

سخن  پایانی

همان‌طور که گفتیم مهارت گوش کردن نیاز به تمرین و تجربه دارد. هر فردی نمی‌تواند شنونده‌ی خوبی باشد و حرف‌های فرد مقابل را کاملاً درک کند. هرکسی نمی‌تواند به عنوان فردی باشد که بقیه از گفتگو با او لذت می‌برند. این موارد نیاز به کسب مهارت دارد تا بتوانید صحبت‌های طرف مقابل را بدون قضاوت، تجزیه‌وتحلیل کرده و درعین‌حال اعتماد او را نیز به دست آورید. در این مطلب از جوان ایرانی به انواع راهکارهای مهم بیان کردیم تا بتوانید مهارت گوش کردن را در درون خود تقویت کنیم.

 

چگونه شنونده خوبی باشیم؟ مهارت گوش کردن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید